T o r s d a g - 2 6 a u g u s t i

Hejsan! Nu är vi hemma från Cypern! Eller, vi kom faktiskt hem i måndags kväll, men jag har verkligen haft fullt upp sen dess! Jobba, leta boende, packa upp och så vill ju nära och bekanta höra allt om hur vi har haft det, så det är först nu jag fått lite tid över till att uppdatera bloggen.

För er som fortfarande undrar, resan var underbar! Det var så skönt att få lite avkoppling och slippa bry sig om att städa eller laga mat, bara få allt serverat :) Men vi har inte bara legat i solen, vi har faktiskt varit på lite utflykter också! Vi åkte buss, för det var det billigaste sättet att ta sig runt. Det kostade bara 2 euro för en dagsbiljett, som man fick resa hur mycket man ville med. Så vi åkte till Ayia Napa och Makronissosstranden och besökte gravarna från stenåldern som finns där. En annan dag åkte vi till Derynia, som är den närmsta staden till gränsen mot den turkiskockuperade delen av Cypern. Omtumlande upplevelse att se hur allt  har förfallit, och tidningsurklippen som vittnade om det hemska som har hänt där.

I Derynia. Det kändes som vi befann oss mitt ute i ingenstans.

En av de roligaste sakerna med resan har varit att testa på de lokala rätterna. Vi testade bl.a. meze, ett cypriotiskt smörgåsbord med olika rätter, bl.a. bläckfiskringar, svärdfisk, hummus, lamm, tahini och halloumi. Vi försökte att smaka på allt, men musslorna gick jädrar inte ner! Haha. Jag är lite rädd för mat med sån konsistens! men bläckfisk var faktiskt inte så äckligt som jag trodde det skulle vara. Faktiskt godare än svärdfisken!

En del av alla smårätter vi serverades till meze-bordet. Favoriterna var den friterade kycklingen, hummus, den grekiska salladen, halloumin och "chicken cream".

Fler bilder kommer att komma senare!
Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:





RSS 2.0