Chokladkola!



Idag har jag bakat lite. Det blev chokladkola, med mjölkchoklad istället för mörk choklad. Blev helt okey, men nästa gång provar jag nog med mörk istället eftersom jag älskar det! :) Vill nån prova att göra det så är receptet här:

50 g smör
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad

Gör så här:
Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård. Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.
Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:





RSS 2.0